I přes řadu problémů, které nastaly ve školství kvůli pandemii koronaviru, reagovala většina škol a jejich učitelů na distanční vzdělávání flexibilně. Podle tematické zprávy České školní inspekce (ČŠI) ale mají před sebou ještě řadu dalších výzev.

Dokument vyšel 4. listopadu 2020 a sleduje období druhého pololetí školního roku 2019/2020 a začátek školního roku 2020/2021.

Učit on-line v menších skupinách a kratší dobu

V praxi škol podle zprávy například stále přetrvávají některé ne zcela vhodné přístupy, které úspěšnější realizaci distančního vzdělávání brání. A to i přesto, že si podstatná část pedagogů v mezidobí zvýšila dovednosti v používání digitálních technologií. Zpráva například učitelům doporučuje nahrazovat nebo alespoň doplňovat on-line výuku v celých třídách menšími skupinami žáků a učit kratší dobu.

Upravit i rozsah on-line výuky a věnovat se psychohygieně pedagogů

Inspekce dále navrhuje upravit i rozsah on-line výuky tak, aby odpovídal možnostem žáků pro daný stupeň a aby výrazněji nevybočoval z uvedených rozsahů. Školy by se měly cíleně věnovat rovněž psychohygieně učitelů včetně svého vedení. Inspekce opět upozornila na dlouholetou diskuzi o revizi rámcových vzdělávacích programů. Učivo se stává závazným až na základě jeho konkrétního rozpracování ve školním vzdělávacím programu, uvedla.

Při distanční výuce omezit rozsah učiva

A právě školní vzdělávací programy jsou podle inspekce často velmi předimenzované a rozsah stanovených vzdělávacích povinností nelze ani při prezenční výuce pojmout, natož při omezených možnostech, které má výuka na dálku. Některé ZŠ podle zprávy také nedostatečně využívají návody, které pro tuto situaci pro ně připravilo ministerstvo školství. Inspektoři také zjistili, že žáci byli nespokojeni s tím, že nebyli v osobním kontaktu se svými spolužáky. 

Více se dozvíte na stránkách České školní inspekce:

Tematická zpráva ČŠI